torsdag 30 augusti 2007

En absurd affär.

I förra veckan ringde en herre på min annons , angående bilen jag hade till salu.

han presenterade sig som Robert och sa sig vara MYCKET intresserad av bilen. Han frågade lite om bilens skick osv , och ville samma dag komma för att se bilen. Det går bra tyckte jag och vi bestämde träff i Södertälje vid en OK mack i stan. Han åkte från Uppsala (påstod han) och jag åkte från Nykvarn.
Jag kände på mig redan i telefonen att detta var ngt skumt , så jag bad en kompis att närvara vid mötet med spekulanten. Spekulanten ringde på telefonen och sa att han ville ändra mötesplats , men jag sa att det inte var möjligt. Varför skulle platsen plötsligt ändras tänkte jag.

Nåväl , han dök upp och det visade sig vara en kille med ett typiskt muslimskt utseende , en sådan man ser på nyheter med vildvuxet skägg och gardiner kring kroppen.

Han börjar med att inspektera under huven och skruvar upp oljelocket. Han pekar på undersidan av locket och påstår sig ha konstaterat att topplockspackningen har gått. Detta tyckte jag var konstigt då det inte var mer än tre veckor sedan jag bytte olja och filter , jag talade om detta för honom men han var ju faktiskt bilmekaniker, så vad jag sa hade föga betydelse. Jag erbjöd honom att vi skulle åka till en bekant som har egen bilverkstad och att där utföra ett kompressionstest , men det behövdes inte enligt spekulanten. Efter alldeles för mycket tjafsande angående hans påstådda spruckna topplockspackning så ville han ta en provtur (varför kan man ju undra , som de flesta bilmekaniker vet så bör ju ett fordon med denna defekt inte köras i onödan) vi åkte en si sådär 15km då han säger "kompis , du måste förstå mej , jag har åkt ända från Uppsala!". Jag kan ge dej 68 000kr. Annonspriset jag satt var 91 000 vilket redan det är ett underpris för den Passat combi från 2003 jag sålde.
68 000? Frågade jag , bara för att du åker från Uppsala ? "Ja" svarade han.

Vi gick efter provturen in till macken vi möttes vid och diskuterade vidare , eller rättare sagt , HAN diskuterade . Han ville absolut ha bilen. Han tröck ned en handpenning på 5 000 i fickan på mej och ville skriva kvitto på detta.
Ett tag tvekade jag och höll på att gå med på affären , men jag ångrade detta i nästa ögonblick. Grejen var att vad jag än sa till honom så blev jag inte av med fanskapet. Eftersom jag har en finansskuld på bilen på 84 000 så sa jag att ett ägarbyte inte kunde genomföras även om jag skulle sälja bilen till honom för 68 000. Men han sa då att jag skulle ta ett snabbt lån på min bank så kunde jag lösa skulden på finansbolaget.
Jag såg min chans att bli av med denna mycket obehagliga figur och sa att jag skall lyssna med banken och återkomma dagen därpå. Han berättade att det inte skulle vara ngn ide att ljuga om mitt bankbesök , utan det skulle han minsanm ringa till banken och höra så att jag verkligen frågade om ett lån.
Vad han tydligen inte känner till är att en bank lämnar ju inte ut kunders förehavanden till höger och vänster.
Dagen därpå ringde jag bilspekulanten och sa att banken nekat mej lån och därför kunde jag inte sälja bilen till honom. Då blir han förbannad och ganska hotfull och säger på ett varnande sätt att "bilen är låst till honom" i och m ed den påtvugna handpenningen. Tilläggas skall att i överrenskommelsen så skulle köpet inte genomföras om jag fick ett nej på banken om lån.

Lyckades jag inte lösa mina finanser så skulle jag få "problem". Nu kände man ett stort obehag då han visste i princip allt om mej genom att han hade mitt reg nr till bilen.

Men problem är till för att lösas , jag tog kontakt med både min pariorganisation och polis
.
Jag berättade hela historien för polis , som endast konstaterade att något avtal i detta utförande inte var på ngt sätt juridiskt bindande utan jag skulle bara nonchalera honom. Mer än så kunde de inte göra , trots att jag kände mej hotad.
Min partiorganisation kunde hjälpa mej desto mer , här erbjöds både personskydd och detektivarbete om denne idiot till spekulant.

Vidare samtal med spekulanten bandades och han uppmanades kraftfullt att upphöra med sina samtal och hot.

Efter mycket om och men så kom vi till en uppgörelse om att han skulle ta tillbaka sin "handpenning" plus lite till (vilket han under hela tiden vägrat).
Denna idiot kunde till slut gå hem med en vinst på 1500 kr , bara på att ha varit och tittat på min bil och lagt ett skitbud.

Jag vill härmed uppmana alla som säljer på annons att uppmärksamt iakttaga stor försiktighet om det visar sej vara en kulturfrämling som ringer. Lägg bara på luren , för gör man inte det så har man garanterat ett icke önskvärt problem på halsen.

Kampen är till för att fler Svenskar inte skall hamna i situationer som denna!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Broder! Sedan drygt trettio år tillbaks är en av mina absoluta principer: GÖR ALDRIG AFFÄRER MED RASFRÄMMANDE ELEMENT. Nu har du förhoppningsvis också anammat denna ack så enkla princip!

Kämpa På!

Emelie sa...

Hade det varit en svensk som varit lika korkad hade du säkert inte brytt dej.